Terénní program Ústecko

Vstup klienta do služby

1. krok

Dotazem zjistíme, zda klient zná služby TP, zda je využívá poprvé. Informace o prvním kontaktu je důležitá pro způsob dalšího přijetí klienta do programu.

2. krok

Navzájem se představíme a dohodneme se na vzájemném oslovování. V případě, že klient nechce sdělit své jméno, přání klienta respektujeme.

3. krok

S klientem navážeme rozhovor, při kterém respektujeme jeho bezpečí, anonymitu. Zjišťujeme jeho přání, očekávání. V úvodu rozhovoru informujeme klienta, že využití služeb je anonymní, bezplatné, a že získané informace o něm podléhají povinné mlčenlivosti. Je předán leták o právech a povinnostech, o podávání stížností.

4. krok

První pohovor slouží k úvodnímu zhodnocení klienta a práci na jeho individuální zakázce. U anonymní klientely je k zhodnocení využíván dotazník IN-COME. Není nutné ho vyplnit hned při prvním kontaktu.

  • každý klient, s kterým je vyplněn IN-COME dotazník, je nadále pro statistické účely veden pod vlastním kódem, který má zaznamenán na kartičce, která mu je pracovníkem vystavena a kterou se nadále prokazuje při využívání služeb Terénního programu i Kontaktního centra
  • klient bez vyplněného IN-COME dotazníku je veden jako osoba bez kódu, NC

5. krok

Během individuálního rozhovoru s novým klientem předáváme informace o filozofii, cílech a účelu Terénního programu. Popisujeme a vysvětlujeme nabídku služeb, práva, pravidla TP a sankce při jejich porušení. Zejména se zaměřujeme na sdělení, které se týká klientových práv. S klientem uzavíráme ústní dohodu o poskytování služeb, jeho právech a povinnostech. Ústní dohoda vymezuje cíl, obsah, rozsah a podmínky poskytované péče, podmínky při nedodržování dohodnutých podmínek, způsob a podmínky pro ukončení a způsob, jakým lze dohodu měnit.

6. krok

Při rozhovoru respektujeme klientův aktuální stav (intoxikace, psychické a rozpoložení, emoční naladění), dbáme na to, aby klient nebyl informacemi přehlcen. Dáváme prostor pro dotazy a otázkami zjišťujeme, zda klient všemu porozuměl. Pro přehlednost předáváme klientovi i informační materiály TP, které obsahují, kromě poskytovaných služeb, místa a časy poskytování služeb TP. V případě, že klientem požadovaná služba není ve spektru nabízených služeb, je klient odkázán na služby programu Kontaktního centra či jiných organizací.

7. krok

Využití + průběh konkrétní služby Terénního programu, která byla klientovi během rozhovoru představena, o kterou má zájem, a která vyhovuje jeho aktuálním potřebám.

8. krok

Kontakt s klientem je jedním ze dvojice pracovníků zaznamenán do notýsku. Zapisují se tyto informace:

  • datum
  • kód klienta (popř. NC – klient bez kódu)
  • číselné kódy využitých služeb (viz manuál k dennímu výkazu)
  • věk a pohlaví klienta
  • droga, která je klientem aktuálně užívána

9. krok

Při ukončení poskytování služeb (rozhovoru) se s klientem loučíme a odcházíme.