Terénní program Ústecko

Poskytované služby, jejich obsah a metody realizace

Výměnný program

Cíl aktivity: redukce přenosu infekčních chorob, navázání spolupráce s klientem

Výměna injekčních stříkaček a jehel, poskytování dezinfekce, sterilních filtrů a vody na přípravu roztoku) – směřuje k odstranění opakovaného používání náčiní k intravenózní aplikaci drog, používání méně rizikových způsobů (např. použití jedné injekční stříkačky dvěma či více klienty). Význam výměnného programu spočívá jednak v bezpečném shromažďování infekčního materiálu a dále pak v omezování šíření infekčních chorob. V tomto případě samotná výměna nestačí, je třeba pravidelně a důrazně šířit  informace o možných nákazách.

• poskytování prezervativů – poskytuje možnost předat klientovi informace o pohlavně přenosných nemocech (o přenosu, příznacích a léčbě)
  • základní zdravotní ošetření– nedílnou součástí je komunikace s klientem s možností informovat jej o bezpečném braní a zdravotních komplikacích spojené s rizikovým užíváním drog (absces, flegmóna apod.)
  • vyšetření na infekční choroby (patří sem zprostředkování testů, i pre a posttestové poradenství o infekčních onemocněních, sdělování výsledků), testování z kapilární krve
  • vydávání želatinových kapslí–na základě ankety mezi klienty jsme přistoupili na distribuci želatinových kapslí pro uživatele pervitinu, jsou velmi oblíbeným artiklem

Výměna injekčního materiálu probíhá  jeden použitý kus za nový set /inj. stříkačka, dezinfekční tampon, sterilní vatový tampon, sterilní voda k aplikaci/. Po dohodě s pracovníkem může klient dostat 1 injekční stříkačku s „příslušenstvím“ . Během služby terénní pracovník s klientem hovoří, provádí poradenskou službu, zejména z oblasti zdraví.

Novou aktivitou pro TP je distribuce filtrů pro kuřáky THC – tým TP se rozrostl o další pracovníky a frekvenci přímé práce s klienty. Právě v rámci mapování nových lokalit funguje jako navázání kontaktu poskytování filtrů pro nové mladé klienty.

Aktivity H. R. patří mezi nejvyhledávanější služby TP.

Informace o infekčních chorobách

Cíl aktivity: zlepšení informovanosti klientů z oblasti infekčních nemocí

Poskytované informace se týkají především hepatitid, HIV, lues – jejich přenos, příznaky, testování a léčba. Přenos informací probíhá formou slovní (vhodně vedenou komunikací) a formou písemnou (prostřednictvím tištěných informačních letáků zhotovených přímo pro uživatele návykových látek). Když nám to finanční situace dovolí, tak realizujeme testování na HIV, HCV, lues z kapilární krve.

Základní poradenství (zdravotní)

Cíl aktivity: minimalizace zdravotních a sociálních komplikací

Poradenství je poskytováno formou vhodně vedené komunikace. Jedná se převážně o informace z oblasti zdravotní (bezpečnější užívání drog, bezpečný sex). Pokud zakázka přesahuje kompetence pracovníka, je klient odkázán na služby konkrétních zařízení. Často do KC.

Metody:

• osobní či telefonické poradenství (oblast drogových závislostí, zdravotní)
  • odkazy a zprostředkování

Cílem služby je předat klientovi adekvátní (přesnou) informaci, která umožní snazší orientaci v problému, rozhodnutí. Od roku 2003 fungují webové stránky organizace.

První pomoc, zdravotní ošetření

Cíl aktivity: zlepšení zdravotního stavu klienta, záchrana života v případě zástavy životních funkcí

Tato služba zahrnuje pomoc zejména při předávkování, dále ošetřování různých kožních následků injekčního užívání, řezných ran atd. Časté je ošetření zánětlivých onemocnění kůže.

Sociální servis

Cíl aktivity: snazší orientace klienta v síti sociálních zařízení. Pokud nabude klient pozitivní zkušenost v jednání s úředníky (nedochází ke konfliktu), získává signál, že spolupráce je možná. Dochází k posílení důvěry na obou stranách.

Metody:

• poradenství
  • osobní asistence při jednání na úřadech a dalšími pomáhajícími institucemi
  • pomoc při zajištění dokladů, pomoc s hledáním zaměstnání
  • pomoc při zajištění následné léčby v PN, TK

Sběr odhozených injekčních stříkaček

Cíl aktivity: odstraňování infekčního materiálu z veřejných prostor, ochraně obyvatel před možnou nákazou

Sběr injekčního materiálu probíhá v rámci terénní práce ve městech Ústí nad Labem a Trmice. Infekční materiál se shromažďuje do speciálních kontejnerů (jeho likvidaci zajišťuje Diagnostika s.r.o.).

Mapování drogové scény

Cíl aktivity: znalost drogové scény je využívána v rámci zkvalitňování služeb pro uživatele drog, z její znalosti vycházejí i účinná opatření ochrany veřejnosti

Terénní práce musí pružně reagovat na změny v rámci drogové scény. Mapování probíhá v rámci města Ústí nad Labem, Trmice, nově v Chabařovicích a Chlumci. Rozšiřování povědomí o terénní prácimezi obyvateli Ústí nad Labem a Trmice probíhá jednak samotnou činností v ulicích města, kdy si lidé všimnou terénních pracovníků v přímém kontaktu s UD nebo pomocí propagačních letáků. Dále TP mapuje trendy na drogové scéně – výskyt nových drog, změna kvality atd.

Podpůrný rozhovor

Cíl aktivity: zkvalitnění kontaktu s klientem za účelem další spolupráce

Jedná se rozhovor s klienty o tom, co je zajímá, co nám chtějí sdělit. Má nejrůznější téma – co právě dělají, co je nového, jak žijí atd. Má velký význam pro další práci s klientem, dochází k hlubšímu vzájemnému poznání, k udržení kontaktu.