Terénní program Postoloprty / Vstup klienta do služby

Terénní program Postoloprty

Vstup klienta do služby

1. krok

Terénní pracovníci využívají pro první kontakt s klientem několik druhů metod. Výběr metody záleží na osobnosti pracovníka a jeho zkušenostech s uživateli služby. Rozhodnutí je ovlivněno také následujícími skutečnostmi: lokalita a čas realizace TP,  věk a pohlaví potenciálních klientů. Dále v kontaktování osob hraje roli, zda pracovník klienta zná (klient se pohybuje na scéně, nikdy nebyl v přímém kontaktu s terénními pracovníky, je znám prostřednictvím kontaktů s jinými klienty atp.), jaká je situace na otevřené scéně (výskyt policie, klient je sám, v doprovodu např. rodinných příslušníků, v kolektivu jiných klientů, přítomnost běžné veřejnosti, známost prostředí, povědomí o Terénním programu).

Průběh prvního kontaktu neovlivňuje pouze terénní pracovník, ale také kontaktovaný klient (ochota nechat se kontaktovat, pocit ohrožení klienta, osobní zkušenost, povědomí o TP atp.).

2. krok

Metody prvního kontaktu:

  • bezprostřední kontakty – Terénní pracovníci oslovují vytipované osoby, které se pohybují v danélokalitě, nebo jsou  v kontaktu se známými uživateli drog, jeví známky intoxikace. Terénní pracovníci konkrétní osobu slušně pozdraví, osloví a snaží se zahájit konverzaci.
  • přirozené kontakty – Terénní pracovníci tráví čas v místech, kde se cílová populace potencionálních uživatelů schází. Svou přítomností se stávají uživatelům známými, získávají důvěru a je pro ně snazší zahájit konverzaci.
  • lavinovité kontakty – Terénní pracovníci navazují nové kontakty prostřednictvím již známých uživatelů, kteří využívají služeb TP. Ti mají důvěrný vztah s pracovníky a své pozitivní zkušenosti s fungujícím TP předávají svým známým.

3. krok

Dotazem zjistíme, zda klient zná služb TP, zda je využívá poprvé.

Informace o prvním kontaktu je důležitá nejen pro způsob dalšího přijetí klienta do programu, ale také pro zanesení jeho osobních dat do denního výkazu (statistické zpracování).

4. krok

Navzájem se představíme a dohodneme se na vzájemném oslovování. V případě, že klient nechce sdělit své jméno, přání klienta respektujeme. Zákon 108/2006 to připouští.

5. krok

S klientem navážeme rozhovor, při kterém respektujeme jeho bezpečí, anonymitu. Zjišťujeme jeho přání, očekávání. V úvodu rozhovoru informujeme klienta, že využití služeb je anonymní, bezplatné, informace o klientovi podléhají mlčenlivosti.

6. krok

První pohovor slouží k úvodnímu zhodnocení klienta a práci na jeho individuální zakázce. U anonymní klientely je k zhodnocení využíván dotazník IN-COME.

  • každý klient, s kterým je vyplněn IN-COME dotazník, je nadále pro statistické účely veden pod vlastním kódem.
  • klient bez vyplněného IN-COME dotazníku je veden jako osoba bez kódu, NC