Kontaktní centrum pro drogově závislé

Poskytované služby, jejich obsah a metody realizace

Výměnný program

Cíl aktivity: redukce přenosu infekčních chorob, navázání spolupráce s klientem

Výměna injekčních stříkaček a jehel, poskytování dezinfekce, sterilních filtrů a vody na přípravu roztoku – směřuje k odstranění opakovaného používání náčiní k intravenózní aplikaci drog, používání méně rizikových způsobů (např. použití jedné injekční stříkačky dvěma či více klienty). Význam výměnného programu spočívá jednak v bezpečném shromažďování infekčního materiálu a dále pak v omezování šíření infekčních chorob. V tomto případě samotná výměna nestačí, je třeba pravidelně a důrazně šířit informace o možných nákazách. Výměnný program mimo jiné slouží i k udržování kontaktu a navázání další spolupráce s klientem.

• poskytování prezervativů – poskytuje možnost předat klientovi informace o pohlavně přenosných nemocech (o přenosu, příznacích a léčbě)
  • základní zdravotní ošetření– nedílnou součástí je komunikace s klientem s možností informovat jej o bezpečném braní a zdravotních komplikacích spojené s rizikovým užíváním drog (absces, flegmóna, endokarditida, pneumonie apod.)
  • vyšetření na infekční choroby (patří sem zprostředkování testů, i pre a posttestové poradenství o infekčních onemocněních, sdělování výsledků)
  • vydávání želatinových kapslí– na základě ankety mezi klienty jsme přistoupili na distribuci želatinových kapslí pro uživatele pervitinu
  • poskytování filtrů pro kouření marihuany – v rámci navazování kontaktů s novými klienty, kteří do |KC přijdou s ostatními uživateli OPL, či je dovedou rodiče, jsme zavedli i tuto aktivitu do skupiny HR služeb
  • stericupy – zejména pro uživatele heroinu

Jako jedno z mála zařízení máme možnost testování na infekční choroby-hepatitis, lues, HIV protilátky. Jedná se o aktivitu mezi klienty velmi žádanou. Jsou i tací, kteří si sami „hlídají“ 3 – 4 měsíční interval odběrů.

Výměna injekčního materiálu probíhá jeden použitý kus za nový set /inj. stříkačka, dezinfekční tampon, sterilní vatový tampon, sterilní voda k aplikaci/. Po dohodě s pracovníkem může klient dostat 1 injekční stříkačku s „příslušenstvím“. Během služby kontaktní pracovník s klientem hovoří, provádí poradenskou službu, zejména z oblasti zdraví. Aktivity H. R. patří mezi nejvyhledávanější služby KC.

Informace o infekčních chorobách

Cíl aktivity: zlepšení informovanosti klientů z oblasti infekčních nemocí

Poskytované informace se týkají především hepatitid, HIV, lues – jejich přenos, příznaky, testování a léčba. Přenos informací probíhá formou slovní (vhodně vedenou komunikací) a formou písemnou (prostřednictvím tištěných informačních letáků zhotovených přímo pro uživatele návykových látek).

Základní poradenství (zdravotní, sociální, právní)

Cíl aktivity: minimalizace zdravotních a sociálních komplikací

Poradenství je poskytováno formou vhodně vedené komunikace. Jedná se převážně o informace z oblasti sociální (bydlení, ztráta OP, sociální dávky), zdravotní (bezpečnější užívání drog, bezpečný sex) a právní (konflikty se zákonem). Pokud zakázka přesahuje kompetence pracovníka, je klient odkázán na služby konkrétních zařízení. DRUG-OUT Klub disponuje kontaktem na bezplatnou právní pomoc ve městě.

Metody:

• osobní či telefonické poradenství (oblast drogových závislostí, zdravotní, sociální)
  • odkazy a zprostředkování
  • zprostředkování léčby ambulantní i rezidenční, substitučního programu

Cílem služby je předat klientovi adekvátní (přesnou) informaci, která umožní snazší orientaci v problému, rozhodnutí. Cílem skupiny je sdílení podobných zkušeností, vzájemná pomoc a podpora, získávání zpětné vazby a náhledu. Provázení klienta před léčbou, podpora jeho motivace patří k zásadním aktivitám KC.

Od roku 2003 fungují webové stránky organizace.

První pomoc, zdravotní ošetření

Cíl aktivity: zlepšení zdravotního stavu klienta, záchrana života v případě zástavy životních funkcí

Tato služba zahrnuje pomoc zejména při předávkování, dále ošetřování různých kožních následků injekčního užívání, řezných ran atd. Pracovníci odborně školeni v resuscitaci každý rok.

Sociální servis

Cíl aktivity: snazší orientace klienta v síti sociálních zařízení. Pokud nabude klient pozitivní zkušenost v jednání s úředníky (nedochází ke konfliktu), získává signál, že spolupráce je možná. Dochází k posílení důvěry na obou stranách. Pokud má klient osobní doklady, může uspět při evidenci na ÚP, může nastoupit léčbu, má nárok na finanční příspěvek.

• poradenství
  • osobní asistence při jednání na úřadech a dalšími pomáhajícími institucemi
  • pomoc při zajištění dokladů, pomoc s hledáním zaměstnání, bydlení

Potravinový servis - fakultativní služba

Společné posezení u čaje může usnadnit navázání kontaktu s klientem, důležitou roli hraje také u klientů s chudými stravovacími návyky /malnutrice/. Polévka a pečivo je pro mnohé klienty jediná strava za celý den. Strava pro děti je poskytována výhradně dětem klientům KC v případě nouze.

Metody:

• čaj, polévka, vitamíny, pečivo
  • strava pro děti klientů KS (čaje, kojenecká mléka, přesnídávky)

Hygienický servis

Služba je určena především klientům bez sociálního zázemí (zajištění základní hygieny). Pro klienty je tato služba důležitá také před návštěvou lékařů, institucí. Obnošené šatstvo je k dispozici všem věkovým kategoriím, včetně dětí (děti klientů KC).

• sprcha
  • second hand – fakultativní služba

Poradenství pro ženy

Metody:

• zprostředkování kontaktu s úřady či zdravotnickými institucemi
  • příprava na porod, péče o novorozence
  • edukace péče o dítě
  • péče o zevnějšek
  • SOS potřeby pro děti-pleny, oblečení
  • hygienický balíček pro gravidní klientky do porodnice