Kontaktní centrum pro drogově závislé

O službě

Poslání Kontaktního centra pro drogově závislé

Posláním Kontaktního centra je zajistit osobám jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života, umožnit jim být součástí většinové společnosti a snížit rizika spojená s užíváním návykových látek. Zaměstnanci Kontaktního centra motivují klienty k dosahování změn v oblasti celkového zdraví – tělesného i mentálního a v oblasti sociálních kontaktů. Zajišťujeme bezplatnou a bezpečnou likvidaci použitého injekčního materiálu, a tím prevenci výskytu hepatitid a HIV/AIDS.

Služba je poskytována bezplatně

Druh poskytovaných služeb – dle § 35 odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb.

  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
  • sociální poradenství
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Cíle Kontaktního centra

Hlavním cílem poskytovaných služeb je sociální a zdravotní stabilizace klienta, jejímž důsledkem má být změna životního stylu a tím omezení rizik spojených s dosavadním chováním. Veškeré cíle vycházejí z principu Harm Reduction. Prevence výskytu infekčních onemocnění, snižování mortality uživatelů drog, bezpečná likvidace použitého injekčního materiálu.

Cílovou skupinu programu tvoří

  • osoby ohrožené drogou a drogovou závislostí starší 15 let
  • problémoví uživatelé drog starší 15 let
  • rodinní příslušníci, partneři a blízcí uživatelů drog
  • veřejnost

Priority služeb Kontaktního centra

  • naplňování strategie Harm Reduction
  • snižování dopadů injekčního užívání drog
  • navázání a udržení kontaktu s nově příchozími uživateli
  • zajištění větší informovanosti o infekčních onemocněních (HIV, hepatitidy atd.)
  • rozšiřování povědomí o službách Kontaktního centra
  • rozvoj a podpora sociálních kompetencí klientů
  • poskytování doprovázející sociální práce, motivačního tréninku
  • zprostředkování léčby, prevence relapsu
  • zkvalitnění stávajících služeb
  • spolupráce s dalšími poskytovateli služeb pro uživatele drog

Principy práce

  • nízkoprahovost– snažíme se, aby služba byla pro uživatele drog v prostoru a čase maximálně dostupná.
  • anonymita– je základním předpokladem pro navázání kontaktu a následné budování důvěry mezi uživatelem a pracovníky zařízení. V anonymitě mohou zůstat jak klienti, tak rodiče, přátelé či partneři nebo příbuzní problémových uživatelů či závislých. Anonymita pomáhá v maximální míře eliminovat možnost stigmatizace uživatele. Ke vstupu do Kontaktního centra není potřeba osobních dokladů!
  • individuální přístup– služby jsou poskytovány všem uživatelům na základě jejich individuálních potřeb.
  • respektování svobodné vůle– klademe důraz na to, aby klient měl možnost volby. Je nezbytné respektovat ji, pokud jde o postup řešení problému i jeho cíl. Uživatel má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče. Klientům pomáháme rozumět jejich rozhodnutím, což znamená konfrontovat je se zodpovědností za svůj život. Uživatel se může svobodně rozhodnout službu ukončit.
  • veřejný přístup– veškeré služby Kontaktního centra jsou přístupné všem uživatelům bez ohledu na pohlaví, věk, rasu, politické přesvědčení, náboženské vyznání, společenské postavení, psychický či fyzický stav a socioekonomické možnosti. Služby jsou rovněž dostupné bez ohledu na typ užívané návykové látky, historii užívání či způsob její aplikace.
  • bezplatnost– všechny služby poskytované Kontaktním centrem jsou bezplatné. (pouze poplatek za potravinový servis).
  • flexibilita– služba reaguje na změny na drogové scéně a přizpůsobuje se potřebám uživatelů a drogové scény. Služba pravidelně reviduje postupy práce a pravidla.
  • dodržování práv klientů– uživatelé se ocitají v nevýhodném postavení kvůli stigmatizaci ze strany většinové populace a jsou kráceni na svých právech. Proto vytváříme podmínky pro naplnění jejich práv v našem zařízení. Tedy umožnit jim zažít korektivní zkušenost a pomoc jim při prosazování jejich opodstatněných zájmů ve vztahu k majoritní společnosti.

Jak to u nás vypadá

interier-k-centrum-01