Ambulantní adiktologické služby (Centrum duševního zdraví pro adiktologické klienty)

Poskytované služby - obsah

Péče o klienty užívající nelegální návykové látky

Komplexní péče o uživatele pervitinu a jiných návykových látek na spektru od škodlivého užívání po závislost.V rámci spolupráce usilujeme o snižování negativních důsledků užívání drog a upevnění motivace k abstinenci. Nabízíme psychickou podporu a podporu v oblasti vztahů, pomoc v jednání s institucemi, jsme schopni zprostředkovat kontakt s jinými organizacemi. Ambulantní forma pomoci umožňuje klientům zůstat a realizovat změnu ve svém běžném prostředí.

• Krátkodobé poradenství směřující k vyřešení klientovy zakázky (sociální, právní, adiktologické, osobní, rodinné)
  • Dlouhodobé poradenství a terapie směřující k dosažení abstinence nebo jejího udržení
  • Práce společně s okolím klienta – zapojení partnerů a rodinných příslušníků klientů, zlepšení rodinných vztahů
  • Odborné sociální poradenství, asistence a pomoc (pomoc se zprostředkováním bydlení, zaměstnání, komunikace s úřady, potravinová a materiální pomoc)

Péče o klienty závislé na opioidech (heroin, metadon, buprenorfin)

Cílem je stabilizace životní situace klienta a poskytnutí prostoru pro růst

Psychiatrická a psychosociální podpora pro klienty závislé na opiátech – heroin, Subutex, Suboxone.

Poskytované služby:

• Udržovací substituční léčba buprenorfinem (Subutex, Suboxone)
  • Podpůrná skupina pro klienty v substitučním programu pod vedením terapeuta (probíhá každé úterý od 12:00 do 13:30 hod.)
  • Individuální terapeutická a podpůrná péče o klienty v substitučním programu
  • Ambulantní detoxifikace – pomoc s postupným snižováním dávky – vysazování opiátu pod dohledem odborníka.

Program pro patologické hráče

Cílem je podpora klientů v abstinenci a sociální stabilizaci.

Program je určen klientům, kteří mají problémy ve sféře patologického hraní – může se jednat o sázení, on-line hry, loterie, výherní automaty nebo hazardní hry.

Poskytované služby:

• Úvodní zhodnocení stavu a situace klienta – hledání cesty, základní stabilizace
  • Individuální poradenství a terapie směřující k abstinenci od hazardu
  • Individuální poradenství a terapie směřující ke snižování negativních dopadů a rizik, podpora v získání kontroly
  • Podpůrná a terapeutická skupina pod vedením terapeuta (probíhá každé úterý od 16:30 do 18:00)
  • Pomoc v krizové situaci – psychická podpora a vývoj řešení v akutní krizi
  • Odborné sociální poradenství, asistence a pomoc (základní dluhové poradenství, ostatní sociální poradenství)
  • Zprostředkování pobytové léčby
  • Následná péče – doléčování.

Program pro osoby problémově konzumující alkohol či se závislostí na alkoholu

Cílem je podpora klientů v abstinenci a sociální stabilizaci.

Ambulantní léčebný program nabízí pomoc s řešením problémů s alkoholem na spektru od škodlivého užívání po závislost na alkoholu, pokud jí je klient schopen zvládat v podmínkách svého přirozeného prostředí.

Poskytované služby:

• Individuální poradenství a terapie směřující k abstinenci od alkoholu
  • Individuální poradenství a terapie směřující ke snižování negativních dopadů a rizik pití, podpora v získání kontroly nad konzumací, práce s motivací
  • Podpůrná a terapeutická skupina pro abstinující pod vedením terapeuta (probíhá každou druhou středu od 16:30 do 18:00)
  • Pomoc v krizové situaci – psychická podpora a vývoj řešení v akutní krizi
  • Odborné sociální poradenství, asistence a pomoc
  • Zprostředkování pobytové léčby
  • Následná péče – doléčování.

Adiktologické služby ve vězení - Komplexní péče o uživatele návykových látek a hazardních hráčů, kteří se v souvislosti se svým problémem dostali do konfliktu se zákonem.

V rámci spolupráce pracujeme s motivací ke změně životního stylu, v případně motivovaných klientů lze usilovat o uložení alternativních trestů. Důraz je kladen na spolupráci s institucemi (soudy, PMS). Pro případ, že klient nastupuje do výkonu trestu odnětí svobody, můžeme pomoct se s touto skutečností vyrovnat a zorientovat se v možnostech, které výkon trestu nabízí, případně ho doporučit do služeb ve vězení.

Pokud byl klientovi uložen nepodmíněný trest odnětí svobody, je možné udržovat v trestu kontakt korespondenčně, nebo spolupracovat ve vybraných věznicích osobně.

Adiktologické služby ve vězení poskytujeme na těchto místech:

• Vazební věznice Litoměřice
  • Věznice Bělušice
  • Věznice Kynšperk nad Ohří
  • Věznice Ostrov

Poskytované služby:

• Krátkodobé poradenství směřující k vyřešení klientovy zakázky (sociální, právní, adiktologické, osobní, rodinné, ohledně prostředí věznice)
  • Dlouhodobé poradenství a terapie směřující k dosažení abstinence nebo jejího udržení a prevenci kriminální recidivy
  • Spolupráce s institucemi (PMS, soudy).

Doléčovací program - Komplexní péče o uživatele návykových látek a hazardních hráčů, kteří si díky pobytové léčbě nebo pobytu ve vězení prošli významné období abstinence a chtějí v ní setrvat

Lze navázat na předchozí spolupráci, nebo nově oslovit naše služby před koncem léčby / trestu či krátce po návratu. Cílem je udržení motivace, abstinence a změn dosažených s odbornou pomocí v léčbě (nebo samostatně ve výkonu trestu), získání a prohlubování dovedností, jak předcházet relapsu a zlepšení kvality života abstinujících klientů (v oblastech vztahů, bydlení, zaměstnání, zdraví, trávení volného času, financí).

Poskytované služby:

• Podpora (popřípadě i kontrola) v náročném období budování nezávislého života
  • Dlouhodobé poradenství a terapie směřující k udržení abstinence a psychosociální stabilizace
  • Práce společně s okolím klienta-zapojení partnerů a rodinných příslušníků klientů, zlepšení rodinných vztahů
  • Odborné sociální poradenství, asistence a pomoc (pomoc se zprostředkováním bydlení, zaměstnání, komunikace s úřady, potravinová a materiální pomoc)
  • Testování na infekční choroby, zprostředkování léčby infekčních chorob, těhotenské testy.

Poradenství a terapie pro osoby blízké

Program pro rodiče a jiné blízké uživatelů alkoholu, drog a patologických hráčů, jejichž návykový problém může být v jakémkoliv stádiu. Cílem je snižovat negativní důsledky chování závislého pro své blízké, poskytnout oporu v obtížném životním období, pomoc s motivováním blízkého závislého a pomoc s rozklíčováním zdánlivě patové situace. Zároveň jsme schopni nabídnut a zprostředkovat kontakt s jinými organizacemi, jejichž pomoc může ovlivnit přidružené problémy. A to jak v situaci, kdy přichází rodinní příslušníci přímo s uživatelem/hráčem, či sami.

Rodičům a blízkým nabízíme možnost využít nabídky odborných konzultací a. V rámci skupinových terapeutických sezení se mohou s ostatními členy skupiny navzájem inspirovat v otázkách pomoci závislému a předat si důležité informace.

Poskytované služby:

• Krátkodobé poradenství zaměřené na řešení problému se závislým příbuzným/blízkým, získání informací, orientaci v aktuální situaci
  • Pravidelná individuální terapeutická sezení, směřující ke znovunabytí vlastní psychické rovnováhy a síly
  • Společná terapie se závislým blízkým za účelem zlepšení rodinných vztahů a úzdravy rodinného systému
  • Podpůrná skupina pro rodiče a blízké uživatelům – sdílení problémů i jejich řešení, vedená terapeutem (probíhá každý čtvrtek od 16:30).